Unga mammor

har just läst ett inlägg som Madde (länk) skriver. om hur unga mammor hela tiden måste kämpa för att bli ok:ade...hemskt. men jag håller verkligen med henne. det är inte okej att vilja ha en stund för sig själv, att vilja gå ut och festa tillsammans med sina vänner, att önska att man kunde få en sovmorgon. inte som ung mamma. man måste försvara sig hela tiden i det man gör, tycker och känner.
trots att jag vet att detta är sååå fel så finns det ändå gånger då jag själv försöker dölja det.

ett bra exempel är att vi nästa helg planerar att kanske ha en födelsedagsfest för mig och M.
detta innebär alltså att vi behöver ha barnvakt.
bland det första jag tänker är att jag inte vill att vissa människor ska veta detta, vilket leder till nästa steg, jag vill inte skriva om det i bloggen. ok. nu gör jag det, men hade jag inte läst Maddes inlägg hade jag nog inte gjort det..

hela poängen med detta är att folk är så oerhört snabba med att kritisera. och jag lovar, det finns inget som gör så ont som att få höra att man är en dålig mamma.
men vem är det som känner barnet bäst? är det inte föräldrarna? så vem är alla andra att komma och kritisera mitt föräldraskap?


Kommentarer
madde

Bra skrivet! =) Nu har jag ju redan fått kritik i min blogg pga det jag skrev. Klart det gör ont när någon kritiserar ens moderskap. Inte kul alls. Men vi får lära oss att stå på oss. :)

2008-03-12 @ 22:34:17
URL: http://tildesmamma.webblog.se
Ruthan

Du är ingen ung mamma,du är i helt normal ålder för att ha blivit mor, hur du då vill göra behöver du inte fråga någon annan,du är duktig på ta ansvar själv, vi är alla olika, man kan inte gå efter någon annan.Gör som du själv tycker är bäst!!!!Det är ju du som ska må bra// kram
(P.s det är ju aldrig så att alla tycker lika )

2008-03-12 @ 22:53:05
maria

här måste jag hålla med! samma gäller här att det finns saker jag inte alls vill skriva i min blogg. dock handlar det nog en hel del om att jag tyvärr bryr mig allt för mkt om vad folk ska tycka/tänka om mig och allt annat. avskyr att jag är sån! helst skulle jag bara vilja stå för allt! visserligen har vi inte haft barnvakt till max ännu, iaf inte över natten. men det handlar mest om att vi helt enkelt inte haft 'anledning' än. det är ju inte alltid man vill lämna bort dom bara så där, också ska man inte alls göra något speciellt själv! men ska man exempelvis på fest så tycker jag inte det finns något dåligt alls med att ha barnvakt!

var så less då jag och moas pappa hade separerat. jag hade henne hela veckorna och han på helgerna, så då han tog henne hade jag inte alls mkt för mig. for och fest med mina kompisar. men tydligen var det helt fel av mig enligt såå många! jag var ju mamma! vart så besviken på alla som inte kunde förstå att jag inte bara ville sitta hemma och glo när moa var hos sin pappa!

nä. nu blev det här en heel lång novell. summan : skäms inte! du är minst lika bra fast du har barnvakt till emina! och du lämnar inte henne till någon som du inte vet att hon har det bra med! tycker det är nyttigt för barnen!

2008-03-13 @ 05:34:39
URL: http://lillknodden07.blogg.se
Anna

madde; jo det är nog det det mest handlar om, att stå på sig. jag är väldigt dåligt på det...skärpning!

Ruth:ja jag anser nog mig själv som ung mamma i alla fall. dela har jag inga vänner som är mamma än och egentligen ingen alls runt om mig som är i samma ålder. jag märker direkt skillnaden på olika forum hur en yngre mamma får försvara sig mot för någon som är äldre. tyvärr.
självklart kan inte alla tycka lika. det handlar som mest bara om att jag är så rädd att folk ska tycka att jag gör fel..

maria: jo visst är det så, att man bryr sig alldeles för mycket. men man måste göra det som känns bäst för en själv, inte vad man tror att alla andra vill att man ska göra.
det är som att om man är mamma, ska man inte prata on ngt annat än sitt barn, inte vilja festa, inte vilja lämna ifrån sig flickan i några timmar för att gå på stan eller bara fara och sola. då bryr man sig inte nog mycket....
hemskt..

2008-03-13 @ 07:00:48
URL: http://allaboutus.blogg.se
inger

Man upphör ju inte att vara människa när man blir mamma...och en lycklig människa är även en bra mamma. Jag har alltid fått försvara att jag vill ha egen tid...Man betraktas som egoistisk och bara tänker på sig själv... men jag har stått på mig för jag vet att mina barn har mått sååå mkt bättre när jag har mått bra!!!! Jag håller med om att vi äldre (för jag tillhör dom äldre, dubbelt så gammal som Anna) har lite för lätt att lägga dåligt samvete för saker som "vi" inte gjorde (fast vi kanske ville göra) när vi blev mammor... och utifrån vad våra föräldrar tyckte hur man skulle vara... och det är helt fel. Jag tycker att ni "yngre" mammor och även pappor inte ska behöva varken försvara er eller ha dåligt samvete... för NI är dom bästa för ERA barn... LEV OCH MÅ GOTT :-D

2008-03-13 @ 10:51:47
Anna

inger: tack! märks att vi känner varandra väl, du förstår precis vad jag menar=)

2008-03-13 @ 11:10:12
URL: http://allaboutus.blogg.se
Sussie

Självklart är du en ung mamma och definitivt idag när nyblivna mammor blir äldre och äldre, typ 50 för att uttrycka sig 'modernt'! Jag läste precis en artikel i Svenska Dagbladet, "Kärlek sätter sig på hjärnan". Den beskriver hur viktig det är med kärlek, kärlek och kärlek för barnet under spädbarnsperioden och där kan ingen ifrågasätta dig, eller hur? Mamma är man heeeela tiden men det är väldigt viktigt att bara vara jag också, så att säga, man är inte sämre förälder för det! Go for it woman - du klara dig galant!

2008-03-13 @ 14:03:53
Anna

sussi: tack sussi! känns skönt att höra att det är många som håller med mig i det jag försökte säga. vist handlar det väl till största del om en osäkerhet som ligger hos mig själv, eller kanske snarare viljan att vara omtyckt av alla. denna fråga hade förmodligen inte ens uppkommit om jag varit 10 år äldre...

2008-03-13 @ 15:25:08
URL: http://allaboutus.blogg.se
Frida

Hej hopp! Förstår din känsla.. Jag o min bror M du vet har ju som 2 systrar som fick barn vid 24 =)..fast dom kanske inte räknas nu =) kom bara att tänka på d..
hej hej

2008-03-13 @ 23:20:42
Linda

Ja du Anna, du har ju läst vilket liv de blev på min blogg för att vi haft barnvakt, att folk inte har annat at störa sig på :-(

Hoppas ni får de riktigt trevligt du o M, det är ni värda!

2008-03-14 @ 15:03:17
URL: http://www.neoelian.webblogg.se


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

All About Us

Våra dagar