5 minutersmetoden

ja idag började vi med 5 minutersmetoden . . .
för er som inte känner till den kan jag ge en kort beskrivning.
det handlar alltså om att lära sitt barn somna själv. utan att man ska behöva stå och söva.
man lägger henne i sängen och säger vänligt men bestämt att ikväll ska du somna själv, det kommer gå bra osv .  . .
sen går man ut.
barnet börjar skrika och då låter man henne vara i 5 minuter. går in och säger samma sak igen. man lägger inte ner henne igen utan pratar bara lugnt i ca 30 sekunder och sen går man ut igen.
så fortsätter man tills hon somnat.

det stod i häftet vi fick från bvc att med riktigt envisa barn kan det ta upp till en timme innan barnet somnar.
för emina tog det en och en halv.

behöver jag säga att mitt hjärta krossades 1000 gånger om av att höra henne så ledsen??

jag klarade inte av att gå in, det fick martin göra. jag vet att jag inte hade klarat av att gå därfrån om jag gått in.
men min klippa fixade det!!
så nu sover hon sött. . .

det stod att tiden halveras för varje kväll man gör det tills man är nere på noll. det hoppas jag verkligen för detta var inte roligt!!


Kommentarer
Cilla

När jag skulle sluta med nattmålet så fick jag ju sitta och lyssna på otröstligt gråtande... FYY vad ont det tar!

När 30 minuter hade gått så ville även jag börja gråta... Tänkte "nä, nu ger jag upp och går och gör välling" men direkt efter så tänkte jag "nä, om jag ger upp nu så har jag kastat bort 30 minuter" och efter 10 minuter till så somnade han om...



Så vad jag vill få fram är att när hon gråter nu i fortsättningen så tänk att du inte får ge upp för då har hela kvällen ikväll varit helt bortkastad!!!

Stå på dig! Det är ju för hennes skull me!

Men jag tycker synd om dig för jag vet hur ont det tar i mamma-hjärtat!!!



Lycka till!!!

2008-09-04 @ 22:49:01
URL: http://cirkuscil.webblogg.se/
Anna

cilla: ja det är hemskt!! men som du säger, de är ju för hennes skull också! hon kommer känna sig sååå mycket tryggare sen när hon kan somna själv och vet att vi finns där även fast vi inte står bredvid hennes säng.



det stod i häftet jag fick från bvc att om man ger upp tex efter 30 minuter så vet hon nästa gång att okej, om jag grinar i 30 minuter så kommer de. så då trissar hon upp sig extra snabbt för att hon lärt sig att hon får komma upp då.



nu har hon tyvärr bliit sjuk så vi måste nog avbryta och fortsätta när hon blivit frisk istället.

2008-09-05 @ 09:11:24
URL: http://allaboutus.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

All About Us

Våra dagar