Sovtider

när M hämtade emina på dagis igår sa de att emina är så himla trött när de väcker henne efter vilan.
vi har nämligen sagt till de att hon bara får vila 1 timme, annars somnar hon inte på kvällen. annars sover hon gärna lite drygt 2 timmar. hon är en riktig liten sjusovare den där damen. =)

men nu säger de att hon är helt färdig och gärna sitter och halvsover och myser i en halvtimma i frökens famn efter hon klivit upp.
förlåt mig nu, men enligt mig och mina egna erfarenheter med emina och när man väcker henne, är att det är klart hon är yrvaken och trött precis när hon vaknat och sitter man då med henne i famnen så myser hon mer än gärna. men om man istället myser bara en liten stund och sen ser till att hon hittar ngt skojjigt att göra så vaknar hon till och blir pigg med en gång...

jag har då inte märkt att hon är trött efter dagis eller på kvällen då hon "bara" vilat 1 timme...snarare så är det fortfarande lite småkrångligt att få henne att somna på kvällen för att hon inte är riktigt trött.
och lägger vi henne senare är hon helt färdig på morgonen när vi ska upp..
sen är det ju faktiskt så att det sällan är just 1 timme hon vilat, utan minst 1 timme och 15 minuter..

förstår ni dilemmat? den onda cirkeln...

hur gör de på era dagis? för jag antar att det är några föräldrar som läser min blogg här...

jag ringde de i alla fall nu och sa att de kan låta henne vila 1,5 timme. vi testar det och ser hur det går...
man vill ju inte stöta sig med personalen heller..

krångligt...


Kommentarer
Erica

jag försökte med att tilde inte behövde sova något alls. det är bara då hon somnar itid på kvällen och sover en lång natt. men dagispersonalen var inte förtjust. så jag höjde det till en halvtimma (men jag tror de lät henne sova lirte längre ändå) och nu får hon sova en timma iaf. på något sätt så kännner man sig dålig när de vill att de ska sova längre och man själv inte vill det. men det är ju inte de som ska tjorva på kvällarna! vi får helt enkelt börja stå på oss!

2009-09-22 @ 10:20:57
URL: http://humilis.blogg.se/
Anna

erica: ja visst är det så?? att man känner sig dålig och elak?? jag känner också så...så himla trist. det är ju självklart för eminas bästa, och trots att de nu är med henne många timmar om dan så misstänker jag att jag känner henne bäst ändå..



tänk om man ändå kunde stå på sig...det ska väl ändå vara våra ord som gäller?



2009-09-22 @ 11:25:10
URL: http://allaboutus.blogg.se/
Malin

Ibland då jag hämtar Jakob kl 14 så sover han fortfarande. Å då äter dom lunch kring 11.15 å kommer väl i säng senast 11.45. Men han verkar behöva det för han somnar oftast kl 20 utan problem. Hemma kan han ibland sova nästa tre timmar (hehe, kanske är där problemet är med våran vaknar om nattenpojke ligger, hehe). Gruvar mig för att hämta han idag eftersom han vaknade före kl 6, har vart på dåligt humör i över en vecka nu å dessutom är så himla ego om alla leksaker vare sig det är hans eller inte. Så jag räknar med att få höra massa gojs då jag hämtar han. Dom har ju typ inte tid med tjorviga ungar på dagis, alla ska vara fogliga å lyssna för att de ska flyta på. Man känner sig så hjälplös, jag kan inte trolla, han är ju i trotsen nu å sen kan ja ju inte ha han hemma heller, han måste ju få lära sig vad som gäller.

2009-09-22 @ 12:23:32
URL: http://mammakarlsson.blogg.se/
Anna

malin: ja det är svårt det där...jag känner tyvärr litegrann att det vill att hon ska sova länge så det har ett barn mindre att tänka på. men jag kan såklart ha fel!

jag önskar att det var så att emina kunde vila hur länge hon ville och sen ändå somna på kvällen, men tyvärr är ddet inte så...vi får väl se hur det går nu när hon vilar 1,5 timme...

2009-09-22 @ 12:36:46
URL: http://allaboutus.blogg.se/
Therese

Vi hade problemet att Maja inte fick sova det hon behövde, hon har däremot börja sova mindre nu men det var ett helvete förut.... hon var dödstrött när vi hämtade henne på dagis.

Men det där ska ju ni få bestämma, det är bara säga som det är..

2009-09-22 @ 19:38:23


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

All About Us

Våra dagar